Goede hoop op dorpshuis in de kerk

Stichting Dorpshuis Oostelbeers presenteerde donderdag 2 oktober de uitslag van de enquête over de wensen van de Oostelbeerzenaren voor een dorpshuis, het voorlopige plan daarvoor in de Oostelbeerse kerk en over de financiële haalbaarheid. Die is er, volgens secretaris peter Denissen, maar de race is nog niet gelopen.

Oostelbeers is al enkele jaren bezig om in het kader van de IDOP-regeling Oostelbeers leefbaarder te maken. Een van de objecten in de IDOP-regeling was het verbeteren van ‘t Dorpsplein, een gemeenschapshuis voor de Oostelbeerzenaren, weer bij de tijd te brengen. Gaandeweg dit traject werd bekend dat de Oostelbeerse kerk uit de eredienst zou worden onttrokken. Voor de werkgroep van ‘t Dorpsplein een kans om deze twee projecten samen te voegen. Sindsdien is de bevolking twee keer bijeen geweest om hun standpunten over de ideeën van de werkgroep kenbaar te maken. Tevens is er een enquête gehouden door de nieuwe stichting “Dorpshuis Oostelbeers”. Daaruit kwam naar voor dat de Oostelbeerzenaren het dorpshuis het liefst in de kerk zouden zien. Tegelijkertijd is er een verzoek naar de gemeente gestuurd om medewerking te verlenen aan de realisatie van deze plannen. Het kerkgebouw zou in de huidige plannen een ‘doos-in-doos’ uitvoering krijgen. Er komt dan geen verdieping en de multifunctionele ruimte kan geschakeld aan, of afgesloten worden van de ‘dorpshuiskamer’. Ook komt er een terras, dat de aantrekkingskracht moet bevorderen. Naast de subsidies van provincie, gemeente en Rijksdienst moet de stichting zelf nog zo’n drie ton bijdragen. Dat geld zou kunnen komen uit de verkoop van gemeenschapshuis ’t Dorpsplein. Volgens secretaris Peter Denissen is de exploitatie met een geschatte huur van 30.000 euro per jaar haalbaar. Hij plaatst wel vraagtekens bij de verkoopbaarheid van ’t Dorpsplein. Ook geeft hij aan dat de stichting zelf zeker geen uitbater wordt van het dorpshuis in de kerk.

Dorpsraad Oostelbeers • 27 mei 2015