Werkbezoek

Wees gegroet Maria, Wees gegroet college van B en W!! Nou nou, dacht Maria vanuit haar torentje, een bezoek van zo’n speciale delegatie; daar moeten we wat mee. Het is alweer 2 jaar geleden dat onze burgervader al fietsend een kijkje in ons dorp nam. En daarbij naar alle waarschijnlijkheid ogen en oren tekort kwam. Al onze behoeftes en wensen werden vervolgens in het Dorpsplein nog eens uitgebreid op tafel gelegd. En de heer Severijns en de zijnen moesten concluderen: die dorpsraad in Oostelbeers deed het nog helemaal niet zo slecht. En nu 2 jaar later worden we wederom met een bezoek vereerd. Tijd voor een voorzichtige balans: wat ging er goed. En wat ging er ‘verkeerd’?

Ons dorp binnenrijdend wordt je door vriendelijke portaalborden begroet. Steeds actueel word je op de hoogte gehouden over wie wat in Oostelbeers doet. Langs de wegen werden prachtige plantenperken aangelegd. Een dorp in het Groen! Dat kan met recht worden gezegd. Reizigers van het openbaar vervoer wachten aan een kant van de weg beschut op hun bus. Aan de overzijde is het bushokje nog niet gerealiseerd, werk aan de winkel dus! De drukke weg dwars door ons dorp is voor iedereen een doorn in het oog. Veilige oversteekplaatsen scoren op ons verlanglijstje zeer hoog. De Oostelbeerse jongeren willen graag in ons dorp blijven wonen maar wel binnen hun budget. De starterswoningen zijn nu echter veel te duur en zelfs plan Haagakkers II werd voorlopig stil gezet. Voor de jonge jeugd kwam er in de Beukenhaag een mooi speeltoestel: een aeroskate. En tijdens de opschoondagen werkten zowel jong als oud zich behoorlijk in het zweet. Tijdens een bezoek aan het kerkhof even een praatje maken of gewoon tot rust komen 2 houten bankjes vormen een ware hangplek voor de ouderen, de jeugd zou hiervan dromen. Tijdens de garagesale in het voorjaar slaat menig handelaar zijn slag Oostelbeers verandert dan in een grote zwarte markt op die zondag.

De werkgroep Zorg en Welzijn spande afgelopen jaren toch wel de kroon; Ze deden mee aan een project van de Rabobank en kregen daar hun verdiende loon. Met het organiseren van allerlei activiteiten voor zowel jong als oud Veroverden deze actieve leden een tweede plaats en wonnen daarmee toch ‘het groene goud” Computerles, koken, een bezoek aan de oude toren, zingen met kerst en nog veel meer Met Hutspot Stokjong en Piepoud zetten ze een prachtig programma neer.

Nog niet zo lang geleden is Maria als nieuwe inwoonster van ons dorp geïnstalleerd En gezien het aantal aangestoken kaarsjes wordt haar aanwezigheid zeer gewaardeerd. De restauratie van de toren was een hele klus, die door heel veel vrijwillige handen kon worden geklaard. Maar het is een prachtige kapel geworden, dus zeker de moeite waard.

Al met al heeft ons mooie dorp al een kleine metamorfose ondergaan Maar het zijn vooral de IDOP projecten die nu nog op ons lijstje staan. Het culturele dorpsveld, waar al veel woorden over zijn gesproken En wanneer wordt de Kerkstraat eindelijk eens open gebroken? De kerk wordt gesloten; het doek valt definitief, Misschien biedt dit voor ‘t Dorpsplein enig perspectief? Hoe je dit alles ook wendt of keert Zonder samenwerking wordt niets van dit alles gerealiseerd. Laten we de koppen bij elkaar gaan steken en slaan we alle handen ineen! Want ook de Dorpsraad Oostelbeers kan het niet alleen!

Dorpsraad Oostelbeers • 29 januari 2013