www.dorpsraadoostelbeers.nl

Welkom op de informatiepagina van Dorpsraad Oostelbeers

Herbestemming Oostelbeerse kerk verloopt voorspoedig, geplande opening 1-4-2017

In een volle zaal in het Oostelbeerse “Dorpsplein” heeft de Stichting Dorpshuis Oostelbeers (SDO) de vele geïnteresseerden geïnformeerd over de stand van zaken van de herbestemming kerk naar Dorpshuis.

Alle lichten op groen.

Er is het afgelopen jaar heel veel werk verzet en veel obstakels zijn uit de weg geruimd. Zo zijn bij de gemeente een omgevingsvergunning en een aanvraag voor wijziging van het bestemmingsplan ingediend.

Daarnaast zal in de komende weken een koopovereenkomst met de parochie worden ondertekend (koopprijs € 275.000 met een hypotheek verstrekt door de parochie die eerst ná 3 jaar ingaat). Ook zal er op heel korte termijn een overeenkomst met De Kroon en Van Loon  worden getekend voor een vrije oplevering van het Dorpsplein m.i.v. 1 april 2017. Omdat het Dorpsplein met ondergrond ingebracht moet worden in de Stichting Dorpshuis Oostelbeers (eis gemeente), is het bestuur van de SDO ook bestuur geworden van de Stichting Gemeenschapshuis Oostelbeers (SGO).

Momenteel wordt gewerkt aan het opstellen van een huurcontract voor de nieuwe uitbater “De Leerfabriek”.

De restauratie (buitenkant kerk) is eind december 2015 afgerond en de voorbereidingen voor de verbouwing zijn in een afrondende fase. Na formatie van een bouwteam zal direct ná de bouwvakvakantie gestart worden met de (ver)bouwwerkzaamheden.

Handjes.

De SDO zal zich nog inspannen om samen met de Dorpsraad, EVO en mogelijk ook nog andere organisaties een coöperatie op te richten ten behoeve van de Oostelbeerse gemeenschap. Naast het nog indienen van tal van subsidieverzoeken bij diverse instellingen, zullen er ook in Oostelbeers nog acties en evenementen worden georganiseerd om aan de benodigde financiële middelen te komen.  Hiervoor is een oproep gedaan om zich te melden voor het mee bedenken en organiseren van acties/evenementen én voor het meehelpen tijdens de bouwperiode in en rondom de kerk.

De herbestemming wordt gerealiseerd binnen het budget (€ 750.000 subsidie gemeente, eigen Oostelbeerse bijdrage van € 150.000 en een flinke bijdrage van de uitbater).

Het is de bedoeling dat op 1 april 2017 de deuren van het nieuwe Dorpshuis geopend worden.

Link naar presentatie van de infomatieavond:

[wpfilebase tag=file id=6 /]

Dorpsraad Oostelbeers • 30 mei 2016

vorig bericht

Volgende bericht

1. Sjaak Hoppenbrouwers 31 mei 2016 - 11:47 Reply

Wat ik mij nog afvraag: heet de nieuwe uibater de leerfabriek? Zonee, dan zou ik deze naam laten vervallen. Dit schept bij diverse mensen verwarring ivm de ontwikkelingen van de leerfabriek in Oisterwijk.

• Dorpsraad Oostelbeers 31 mei 2016 - 12:38 Reply

Beste Sjaak,

Dit zijn inderdaad de ondernemers die ook de leerfabriek uitbaten. In die zin hebben we het over dezelfde uitbater.

Ik hoop dat dit wat duidelijkheid geeft.